Nieuwsberichten

Innovatiesteunpunt beloont opnieuw vindingrijke boeren

4 februari 2016

 

De automobielindustrie claimt de grootste innovator van alle industriële sectoren te zijn. Fabrikanten gooien grote budgetten tegen R&D aan. Zo investeert Mercedes ieder jaar drie miljard euro in nieuwe modellen en technologie. Het verschil met de landbouwsector kan nauwelijks groter zijn. Onderzoek is vooral een taak van de overheid en de toelevering omdat landbouwbedrijven geen eigen R&D-afdeling hebben, laat staan dat ze miljoenen euro’s te besteden hebben. En toch is dat er nauwelijks aan te merken als je terugblikt op negen innovatiecampagnes voor land- en tuinbouwers. Het Innovatiesteunpunt heeft net de tiende editie gelanceerd.

Door de beperkte schaalgrootte van een landbouwbedrijf is innovatie op bedrijfsniveau een (financieel) uitdagend verhaal. Net daarom staan we versteld van de vernieuwende ideeën die telkens weer boven water komen dankzij de Innovatiecampagne. In 2014 ontving het Innovatiesteunpunt een recordaantal van 150 inzendingen. Daaruit koos een jury tien tot de verbeelding sprekende innovaties die de sector kunnen inspireren: een stofwasser voor een kippenstal, een QR-code voor het plantgoed op een boomkwekerij, antibioticavrije varkens door probiotica in de stal te vernevelen, algenteelt in een serre, een geautomatiseerd transportsysteem tussen maïskuil en voederrobot, een vegetarische cateringzaak met een dakmoestuin als leverancier van verse groenten, enz.

Het mooie aan al die ideeën is dat ze uit de praktijk gegroeid zijn, wat de snelle implementatie van een vernieuwing ten goede komt. De landbouwsector staat niet bol van de grootspraak over R&D. De innovatiemanagers en duur betaalde ingenieurs lopen niet dik gezaaid. Maar aan de keukentafel van de boerderij zien soms de meest wonderbaarlijke ideeën het levenslicht. Creatieve geesten met gezond boerenverstand kunnen voor de tiende maal deelnemen aan de Innovatiecampagne.

De campagne is een initiatief van het Innovatiesteunpunt om innovatieve ideeën en projecten van boeren en tuinders op een voetstuk te plaatsen. Het kan gaan om productinnovatie of procesinnovatie, om vernieuwingen op vlak van dierenwelzijn of plantengezondheid, om nieuwe nevenactiviteiten op land- en tuinbouwbedrijven, om oplossingen voor milieuproblemen, om zelf ontworpen mechanisatie of technologie, om ideeën voor de toepassing van nieuwe technologieën zoals smart farming of big data, enz.

Innovatie opent nieuwe perspectieven voor het bedrijf in kwestie maar innovatieve ondernemers inspireren vaak ook hun collega’s. Het Innovatiesteunpunt ondersteunt dan ook graag creatieve ondernemers bij de realisatie van hun ideeën. Op basis van telefonische contacten en bedrijfsbezoeken selecteert een professionele jury tien projecten uit de inzendingen. Deze laureaten worden beloond met een financiële ondersteuning van 2.500 euro en met begeleiding door een consulent van het Innovatiesteunpunt. Iedere laureaat wordt gehuldigd op de provinciale innovatieavond van zijn of haar regio.

De Innovatiecampagne komt tot stand met de financiële en logistieke steun van KBC, Cera, AVEVE, Eandis, SBB, Boerenbond en Landelijke Gilden. Deelnemen doe je door vóór 1 mei 2016 online in te schrijven.

 

Bron: Vilt

terug naar overzicht