Nieuwsberichten

Roof Food grote winnaar van Innovatiecampagne 2014

19 december 2014

 

Omdat veel innovaties op bedrijven zelf ontstaan en men wil voorkomen dat deze ideeën verloren gaan, organiseerde Innovatiesteunpunt dit jaar de negende editie van de Innovatiecampagne voor land- en tuinbouw. Uit de talrijke inzendingen werden 10 laureaten geselecteerd. Tijdens de KBC-Innovatieavonden werden hun projecten feestelijk voorgesteld aan het grote publiek. De laureaten ontvingen een extra duwtje in de rug voor hun project onder de vorm van een projectpremie van €2500 en een adviescheque van €500. Voor de eerste keer werd er ook een publieksprijs uitgereikt. Deze werd in de wacht gesleept door Sabien Windels met het project Roof Food. Aan deze prijs werd een opleidingscheque van €1500 gekoppeld.

Innovatie stimuleren

Met de organisatie van de Innovatiecampagne oogt Innovatiesteunpunt van Boerenbond en Landelijke Gilden op het verduurzamen van de land- en tuinbouw. Voor deze negende editie van de campagne mocht men een record aantal inzendingen ontvangen. Uit de 150 inzendingen werden er uiteindelijk 10 geselecteerd. Om de deze 10 laureaten verder op weg te helpen zetten ontvingen ze elk 2500 euro projectpremie en 500 euro aan advies van een innovatieconsulent. Uiteraard is dit niet het enigste. Er werd onder de vorm van de KBC-Innovatieavonden ruime ruchtbaarheid gegeven aan de projecten van de laureaten. Op deze manier hoopt men afzetmarkt te creëren, maar zeker ook innovatie in het algemeen te stimuleren.

Projecten uit alle sectoren van land- en tuinbouw

De volgende projecten werden geselecteerd:

  • Marc Bollaert uit Beervelde ontwikkelde een nieuwe mestscheider met fijne maaswijdte. De bedoeling is meer stikstof en fosfor in de dikke fractie te krijgen. Daarnaast betekent dit een besparing op transportkosten.
  • Frederik Roels uit Zaffelare ziet toekomstmogelijkheden in een geautomatiseerd transportsysteem tussen kuil en voederrobot. Hierdoor beoogt hij werk- en dus tijdbesparing.
  • Kris Gios wil een label voor antibioticavrij varkensvlees oprichten. Om volledig antibiotica vrij te kunnen werken, vernevelt Kris probiotica in de stal. Hij gaat eveneens aan de slag met verschillende kruiden, waarmee hij een hogere weerstand bij de varkens wil bereiken.
  • Kristof Veramme zaaide soja uit in Mesen. De introductie van een nieuw gewas is niet eenvoudig. Binnenlandse soja zou ons minder afhankelijk kunnen maken van geïmporteerde soja.
  • Paul Geens uit Wortel ontwikkelde een nieuwe luchtwasser. Door een geautomiseerde stoffilter wil Paul de stof- en ammoniakemissie nog verder reduceren.
  • Piet de Schepper en William Van der Vliet richtten TomAlgae op. Dit bedrijf wil algen kweken als voeder voor garnalen.
  • Marjan Denie wil etiketten van de fruit- en sierbomen op de boomkwekerij Hoebschot in Lichtaart vervangen door QR-codes. Hierdoor zou registratie correcter en vlugger verlopen. Bovendien kan door registratie via een app op de smartphone een exacte locatie gekoppeld worden aan elke boom. Daarnaast wordt de traceerbaarheid en informatie over elke boom toegankelijker.
  • Sabien Windels zet in op gezonde en lokale voeding. Hiervoor werd Roof Food opgericht. Deze coöperatieve wil aan Gentse bedrijven vegetarische schotels aanbieden. De ingrediënten voor deze gerechten bekomt ze uit stadsmoestuinen en in de toekomst ook van een eigen moestuin op de daken van het Gentste bedrijvencentrum De Punt. Duurzaamheid is heel belangrijk voor haar. Daarom worden de gerechten in een recycleerbare verpakking per fiets geleverd. Ook aan het sociale luik werd gedacht door zowel buurtbewoners en sociale tewerkstelling op te nemen in het project.
  • Kevin Schiettecatte maakt ambachtelijke tomatenpuree in Sint-Katelijne-Waver. Op die manier wil hij een betere prijs krijgen voor de gekweekte trostomaten. Voor de productie van TomPuur worden geen conserveermiddelen of andere additieven gebruikt.
  • Yves de Bie ontwikkelde een nieuwe konijnenkooi. Hiermee wil hij anticiperen op de nieuwe richtlijnen die vanaf 2016 van kracht zijn.

Roof Food ultieme innovatie volgens publiek

Uit voorgaande 10 projecten konden u en ik een favoriet selecteren. Deze ultieme winnaar werd voor de eerste maal nogmaals beloond met een extra prijs onder de vorm van een opleidingscheque ter waarde van 1500euro. Het werd een nek aan nek race tussen de laatste 3 laureaten, maar uiteindelijk kon Sabien Windels met haar project Roof Food de publieksprijs in de wacht slepen.

De innovatiecampagne werd gesteund door KBC, AVEVE, Acerta, SBB, Cera, Eandis en Argus.

Bron : VILT

Bezoek de website van Roof Food

terug naar overzicht